4 dingen die je moet weten als je wilt afvallen na je zwangerschap:

1. Zorg dat je voldoende calorieën binnen krijgt. Een crash dieet is een makkelijke en snelle manier om af te vallen, maar hierin schuilt een groot gevaar voor zowel jouw als je kindje, zeker indien je nog borstvoeding geeft. Voor een tijdje zal je snel afvallen, geen wonder, want in feite honger je jezelf gewoon uit. Je lichaam heeft dan geen andere keuze dan het verbranden van weefsel om alsnog aan voldoende energie te komen. Gewichtsverlies is nog niet per definitie vet verlies. Je verliest met name in de eerste periode een heleboel vocht. De snelste bron van reserve-energie voor je lichaam bestaat namelijk uit glycogeen; koolhydraten die opgeslagen zijn in vocht. Terwijl je die voorraad wegwerkt, raak je kilo’s kwijt zonder dat je echt vet verbrandt. Je eet te weinig om voldoende vitamines en mineralen binnen te krijgen. Hierdoor kan er gevaarlijk tekort ontstaan.

Eet minder (bewerkte) koolhydraten, meer gezonde vetten uit bijvoorbeeld olijfolie, kokosolie, roomboter, ghee. Eet meer eiwitten en groenten.


2. Zorg voor voldoende lichaamsbeweging. Lichaamsbeweging leidt tot een verlaging van de bloeddruk, een betere samenstelling van de bloedvetten (triglyceride en cholesterol), een verlaging van het CRP, ontstekingswaarden en andere voorspellende waarden voor hart- en vaatziekten. Daarnaast zorgt beweging voor een verbetering van de insuline gevoeligheid en speelt beweging een belangrijke rol in het gewichtsbeheer. Dus pak die wagen en ga lekker aan de wandel samen met je baby!

3. Zorg voor voldoende ontspan momenten. Een pasgeboren baby kan soms best voor stresssituaties zorgen. Onzekerheid over krampjes en de gebroken nachten maken dat er stress ontstaat. In het lichaam wordt op deze momenten adrenaline aangemaakt als reactie op de stresspiek. Adrenaline zorgt ervoor dat je op scherp staat; je hartslag gaat omhoog, je bloeddruk stijgt, je gaat sneller ademen en je bent alerter.

Vlak na een adrenaline stoot maken de bijnieren altijd het hormoon cortisol aan. Dit is nodig voor herstel van het evenwicht in de hormoonbalans. Door de adrenaline heb je namelijk snel en veel energie verbruikt dat weer moet worden aangevuld. Cortisol is hiervoor verantwoordelijk en zorgt dat de bloedsuikerspiegel gaat stijgen waardoor je weer meer energie en uithoudingsvermogen krijgt. Om ervoor te zorgen dat de bloedsuikerspiegel gemakkelijk kan stijgen stimuleert cortisol de eetlust, zodat je geneigd bent meer te gaan eten. Dat is nou net niet de bedoeling als je wilt afvallen. Zorg daarom voor voldoende ontspan momenten overdag. Ga zelf ook even liggen als je baby slaapt, doe ademhalingsoefeningen of zet een meditatie op. Dit zorgt er voor dat het cortisolniveau in je lichaam op een natuurlijke manier weer daalt.

4. Eet 500 gram groenten per dag. Groenten zijn zeer belangrijk voor je gezondheid en gewicht. Wist je dat een oermens gemiddeld 500 tot 1000 gram per dag at? Tegenwoordig vinden we het al lastig om 200 gram per dag te eten. Groenten bestaan uit vitamines, mineralen, fytonutriënten, vezels en vocht. Groenten zijn niet alleen goed voor je lijf, maar ook voor de bacteriën in je darm. Gezondheid komt voor een groot deel voort uit de vitaliteit van je darmbacteriën. Deze bacteriën hebben vezels nodig. Groenten zijn de belangrijkste bron van vezels. Hoe meer verschillende groentes je eet, hoe breder de diversiteit aan verschillende bacteriestammen in je darmen wordt. Gezonde darmen staan centraal bij het verkrijgen van een gezond gewicht en een gezond lichaam.



2 weergaven0 opmerkingen